[OSM-talk-nl] fietsen door de Ijtunnel

Geert Schuring geert at schuring.eu
Mon Sep 8 09:11:16 UTC 2008

--------- Original Message --------
From: OpenStreetMap NL discussion list <talk-nl at openstreetmap.org>
To: OpenStreetMap NL discussion list <talk-nl at openstreetmap.org>
Subject: Re: [OSM-talk-nl] fietsen door de Ijtunnel
Date: 08/09/08 12:00

> Volgens mij is de Ijtunnel een 'autoweg'. Ik denk dat die ook juist
getagged
> is met 'primary'. Ik kan alleen geen impliciete 'access restrictions'
vinden
> die bij primary hoort. Vreemd dat dat er niet (lijken?) te bestaan. Op de
> discussie tab bij motorway wordt hier wel over gesproken
> (http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Talk:Tag:highway=motorway).
> Waarschijnlijk moet er op dit punt nog wat werk verzet worden.
>
> Misschien iets voor de Werkgroep Tagging Standard van Geert Schuring. Het
zal
> [...]

Precies. De werkgroep "Tagging standaard" heeft de 12e een meeting bij mij
thuis waar we beginnen met het opstellen van een standaard voor autowegen,
inclusief alle impliciete en expliciete tags die daarbij horen.

Een autoweg staat echter al vast: dit is een "highway=trunk", en krijgt
impliciet het volgende mee: "maxspeed=100, bicycle=no, foot=no". Impliciet
betekend dat deze tags alleen toegevoegd *moeten* worden aan de weg als ze
afwijken van de default, ze *mogen* altijd worden toegevoegd.

De werkgroep beperkt zich in eerste instantie tot standaarden voor auto's,
fietsers en wandelaars. Pas wanneer deze standaarden volledig uitgewerkt
zijn zullen standaarden voor vrachtverkeer, motoren, noodhulpverleners en
andere veel voorkomende vormen van verkeer worden vastgelegd.

Geert.