[OSM-talk-nl] Hoe duikers mappen

Lambert Carsten lhc.osm at solcon.nl
Sun Aug 16 14:59:16 UTC 2009

Een beetje dubbel intussen want anderen waren mij voor :) maar toch:

On Sunday 16 August 2009 16:08:05 Frank Fesevur wrote:

> Maar kom ik weer terug bij mijn eerste vraag: Hoe moet ik het dan
> taggen. Zoals het nu is, is het in ieder geval niet goed. Het zijn
> geen bruggen, maar duikers. Dan het water maar opsplitsen?
Als je er niet onderdoor kunt varen zou ik het daar niet als brug taggen.
Voorzover ik op Google Earth kan zien zitten er tussen de kruispunten stukjes
water waar je verder alleen in kan vallen. Dat zou ik met een way tekenen en
taggen met waterway=stream of waterway=drain. Die stukjes kunnen dan
verbonden worden met die waterway=culvert en layer=-1 voor onder het
kruispunt. Een alternatief voor stream of drain zou canal kunnen zijn maar
dan moet je wel boat=no toevoegen.

Als je er onderdoor kan varen zie hieronder.

In Amsterdam worden de grachten enz. getagged met natural=water (wat toch een
beetje 'tekenen' is voor de renderaar n.m.m.) maar ook met een waterway=canal
in het midden van de gracht zodat ook een vaarkaart mogelijk is.  Een
heleboel van die natural=water stamt nog uit het AND bestand.

> Zie het voorbeeld van het Muntplein van Lambert. Of bijvoorbeeld deze
> kruisingen hier in Den Haag.
> http://www.openstreetmap.org/?lat=52.06198&lon=4.27402&zoom=17
>
> Eenzelfde situatie. Vanaf de straatkant gezien bijna niet meer als
> brug herkenbaar, maar het water loopt er echt goed onderdoor. Zeker
> niet 4 aparte bruggen voor de rijbanen en fietspaden. Zo zijn er in
> Den Haag wel tientallen voorbeelden te vinden.
Bruggen over water waar er meer ways over gaan (gescheiden banen, trams,
fietspaden) worden momenteel niet goed gerenderd. Dat moeten de renderaars
oplossen. Inderdaad zoals Milo aangaf niet met gekunstelde oplossingen
aankomen . Er is een voorstel om dergelijke bruggen in een relatie op te
nemen om daarmee duidelijk te maken dat het gaat om een brug met
meerdere 'ways'.
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Relations/Proposed/Bridges_and_Tunnels#Tags

Maar daar zit op dit moment weinig schot in en de ontwikkelaars van de render
regels houden waarschijnlijk alleen rekening met geaccepteerde voorstellen
(niet onbegrijpelijk).

Zolang dat voorstel niet is aangenomen (of een ander voor in de plaats) moeten
wij ons behelpen met meerder bruggen naast elkaar. In elk geval is daarmee de
functionaliteit in de database opgenomen. Een renderaar zou lijkt mij nu al
die bruggen kunnen samenvoegen en als een tekenen, maar ik heb makkelijk
praten. :)

> Mijn gevoel is als beginner nog te klein om dat te durven volgen.
Komt wel.

mvg

Lambert Carsten