[OSM-talk-nl] Ooit data overgenomen en geïmporteerd in OSM?

Milo van der Linden milo at opengeo.nl
Sun Dec 6 10:33:01 UTC 2009

On 12/06/2009 02:00 AM, Henk Hoff wrote:
> Voordat hier veel onduidelijkheid over komt te ontstaan....
>
> Momenteel hebben de OSMF-leden een mail gekregen met daarin de vraag of
zij instemmen met het proces om OpenStreetMap naar een ODbL licentie te
brengen. Ik kan niet genoeg benadrukken dat een tegen-stem voor deze
ronde niet automatisch betekent dat de data waarnaar Stefan verwijst weg is.

Daar ben ik het mee eens. OSMF-leden stemmen voor of tegen het *in gang
zetten van het proces om naar ODbL te migreren*, de *hoe* is daarmee nog
niet bepaald.

> Op het moment dat de leden aangeven via deze stemronde dat OSM naar een
ODbL licentie zou moeten gaan, gaan we een proces in om iedere bijdrager
te vragen zijn bijdragen ook beschikbaar te stellen onder de nieuwe
licentie. Dan wordt het issue wat Stefan opwerpt eentje waaraan je moet
gaan denken.
> Trouwens, ben je bezig met imports van andere bronnen, doe dat dan aub
altijd onder een specifieke username of een duidelijke kenmerk in de
data. Maar dat even terzijde.

Het lijkt me goed dat we b.v. als stichting OpenGeo de bronnen benaderen
om te vragen of ze accoord gaan met de migratie. De bronnen kunnen dan
straks meestemmen. Ook kunnen we de bronnen verzoeken lid te worden van
de OSMF zodat ze zelf hun standpunt kunnen gaan aangeven. Het ergste dat
kan gebeuren is dat ze *nee* stemmen. Dan moeten we dus onderzoeken wat
de impact is van het terugdraaien.. een vervelende klus, maar wel iets
om in ieder geval alvast in het vizier te houden.

> Er zijn internationaal gezien meer van dit soort uitdagingen. Dat komt
min of meer voort uit het feit dat er tot voor kort nog geen goede
open-data licentie was waarin ook Share-Alike en Attribution elementen
in zitten. Voor dit soort gevallen zal er vanuit de Foundation
ondersteuning komen om deze uitdagingen te tackelen.

> Ben je geen OSMF lid en wil je toch even wat meer weten over wat nu op
tafel ligt, dan kan ik je verwijzen naar
http://www.osmfoundation.org/wiki/File:License_Proposal.pdf

<mailto:stefan at konink.de>> het volgende: