[OSM-talk-nl] Toon

Stefan de Konink stefan at konink.de
Fri Jul 24 11:53:27 UTC 2009

Hoi Paul,

On Fri, 24 Jul 2009, Paul Wagener wrote:

> Ik ben misschien geen regular hier, maar ik wil op dit bericht wel
> even reageren. Ik merk bij steeds meer opensource projecten dat
> sarcasme een geaccepteerde manier is om op kritiek te reageren, maar
> jouw bericht gaat me alle perken te buiten.

...ik voel weer stuurlui aankomen. Vooral de stuurlui die de mailinglijst
willen gebruiken om persoonlijke meningen te spuien doen het altijd goed
bij me :) daar kun je altijd zo lekker op terug reageren.

> De toon die je aanslaat is buitengewoon agressief. Als dit bericht aan
> mij bestemd was zou ik OpenStreetMap links laten liggen en voorlopig
> niet meer terugkomen. Verder zet een reactie als 'Doe het lekker zelf'
> niet echt aan tot meedoen en samenwerken. Als je er niet met serieuze
> voorstellen komt over hoe mensen kunnen meedoen komt het over als
> 'Hoepel lekker op'.

Precies de toon die hier de laatste half jaar wordt gevoerd om alle nieuwe
initiatieven de grond in te stampen. Zeker voor een persoon als Ante die
om persoonlijke redenen van de aardbodem verdwijnt en dan zo lekker
'constructief' terugkomt. Vergeet niet Ante gaat door het leven als
kunstenaar en actievoerder en zou dus best zelf met iets beters kunnen
komen, ik weet wat voor vlees ik in de kuip heb.

Als je geen regular bent weet je dat niet maar probeer je mij nu in een
lekker daglicht te zeggen. Overigens vind ik je stelling wel goed; Hoepel
maar op als je geen positieve insteek kiest voor je feedback. Waarbij
positief in iedergeval 1 constructief verbeter punt zou moeten bevatten.
Zou een mooie signature kunnen zijn.

> Dit is overigens niet de eerste keer dat ik me hier aan erger.

Mooi, ik erger me ook aan deze mateloos negatieve aanpak van reageren op
zaken die anderen doen, terwijl men zelf op deze mailinglijst niets meer
kunnen doen dat kritiek leveren op andermans vrijwilligers werk.

Er zijn genoeg mensen binnen OpenStreetMap Nederland die een constructieve
bijdrage doen voorbeeldje van een half uur geleden:

(13:12:59) phicoh: Wie de webmaster voor openstreetmap.nl? De irc server
is in .net ipv .org
(13:14:22) skinkie: ccheck
(13:14:51) skinkie: fixed

Stefan