[OSM-talk-nl] OpenKVK

Hay (Husky) huskyr at gmail.com
Mon Jun 15 12:16:35 UTC 2009

2009/6/15 Rejo Zenger <osm-talk-nl at subs.krikkit.nl>:
> Ik weet niet helemaal zeker wat je onder "vrij maken" verstaat, maar het
> openkvk.nl project maakt geen data "vrij" in de zin dat het opeens onder
> andere gebruiksvoorwaarden beschikbaar komt. Het maakt de data misschien
> anders beschikbaar dan het nu is (anders qua vorm, anders qua periode
> van beschikbaarheid), maar het verandert niets aan de aard van de data.
Ik bedoelde inderdaad vrij als in bier. Excuses voor de verwarring.

> In tegenstelling tot bijvoorbeeld de wetteksten is de inhoud van het
> Handelsregister niet vrij van auteursrechten, denk ik. Wetteksten mogen
> door iedereen gepubliceerd worden, zonder dat je daarvoor toestemming
> moet hebben. Bij dit register ligt dat denk ik anders.
Het lijkt me dat alleen de de adressen (ik neem aan dat die alleen
getoond worden?) gezien kunnen worden als feiten, en feiten zijn niet
auteursrechtelijk beschermd. Wat waarschijnlijk wel beschermd is is de
database, onder het databankrecht. Echter, de vraag is in hoeverre dat
geldig is als je maar een deel van de database gebruikt. Misschien dat
Arnoud (Engelfriet) hier eens zijn licht over moet laten schijnen.

> Daarnaast, je publiceert mogelijk persoonsgegevens. Ik denk (weet dat
> niet zeker, ik ben geen jurist) dat indien het vestigingsadres van een
> kleine ondernemer overeenkomen met zijn NAW gegevens van zijn woonadres,
> deze vestiginggegevens als persoonsgegevens aangemerkt kunnen worden.
> Die mag je niet zomaar publiceren.
Die zijn nu toch ook al beschikbaar via kvk.nl? Als je mijn naam
intikt bij kvk.nl krijg je ook mijn huisadres. Daar verandert openkvk
verder niks aan.

-- Hay