[OSM-talk-nl] Historische kaarten van de wereld; deze mogen digitaal worden overgetrokken!

steggink at steggink.org steggink at steggink.org
Wed Mar 4 21:28:54 GMT 2009

Martijn,

Het zou helemaal fantastisch zijn om historische informatie van
WatWasWaar e.d. in OSM te krijgen. Daar zat ik direct aan te denken
toen ik deze thread zag. WatWasWaar heeft i.i.g. ook de beschikking
over kadastrale informatie. Alleen is hun eigen website een crime
(DHTML wordt grof misbruikt).

Ik weet niet of we er wat aan hebben, maar ik heb ooit een poging
gedaan om Bonnebladen (van Overijssel in Kaart) in Google maps onder
te brengen, als ondersteuning van mijn genealogische activiteiten.
Resultaat: http://www.steggink.org/maps/index2.html. Het georefereren
/ herprojecteren heb ik met zelfgeschreven software gedaan (geen OSS,
i.v.m. arbeidscontract). Ik heb er vooralsnog een
gebruikersnaam/wachtwoord opgezet. Dit is "googlemaps"/"bonneblad".

Zie ook http://www.steggink.org/mtbl/ voor historische Duitse kaarten.
Misschien is dit iets voor onze Brüder? Alleen is de kwaliteit van die
kaarten niet goed genoeg voor verdere digitalisatie, maar ze zouden
kunnen proberen om bij de Universiteit van Greifswald of elders (bij
de Landesvermessungsämter?) kaarten van hogere resolutie te krijgen.

Ik ben ook zo vrij geweest om met de Bonnebladen van WatWasWaar.nl te
experimenteren. Met enige moeite zijn ze wel te downloaden. De bladen
van voor 1939 zijn toch vrij van copyright. Het is me gelukt om een
set tiles (2,5 GB) te genereren van de kaarten rond 1900 en ook voor
de kleurverschillen heb ik een oplossing. Alleen zitten er veel
verschuivingen in met name de oudere kaarten, dus 100% te georefereren
zijn ze niet, of je moet ontzettend veel punten prikken. Dit geldt
helemaal voor de kadasterkaarten. Als we toestemming van WatWasWaar
hebben voor hergebruik, dan kan ik de resultaten van mijn inspanningen
wel delen.

Verder ken ik Rob Kuijsten (van Atlas 1868) via de
soc.genealogy.benelux nieuwsgroep. Ik zal hem eens vragen of hij zijn
scans ter beschikking wil stellen aan OSM. Ik heb ook ooit contact
gehad met degene die de Atlas 1868 in Google Maps heeft ingebracht.
Hij heeft het rectifien en opknippen met Photoshop gedaan.

Groeten,

Frank