[OSM-talk-nl] Historische kaarten van de wereld; deze mogen digitaal worden overgetrokken!

Frank Steggink steggink at steggink.org
Thu Mar 5 01:43:42 UTC 2009

Eugene van der Pijll wrote:

> Ik weet niet of het een goed idee is om dezelfde OSM-database voor zowel
> historische info als de bestaande situatie te gebruiken... Ik moet er
> niet aan denken hoe de data er in JOSM uit gaat zien. Maar een
> aparte database zou wel mooi zijn.
Dat is een leuk vraagstuk op zichzelf. Er zijn geloof ik wel startdate
en enddate tags in OSM, maar in hoeverre ze ondersteund worden? Ik vrees
niet veel. Temporele data wordt in het algemeen niet goed door GIS
ondersteunt. Ook al zou je wel van startdate en enddate gebruik maken,
dan is het een ontiegelijke hoeveelheid werk om bestaande data hier mee
te upgraden. Meestal is niet meer te achterhalen hoe oud een bepaalde
feature nou is. Is iets nou 10, 100 of 1000 jaar oud?

Het makkelijkst is dus een tweede database, maar als je iets met
historische informatie wil doen, wil je je natuurlijk niet behelpen met
een momentopname, maar een bepaalde periode bestrijken.

> Het is niet duidelijk wat de copyright over de kaarten op watwaswaar
> precies inhoudt... De topografische kaarten zijn rechtenvrij, want al
> lang geleden gepubliceerd. Maar de kadasterkaarten zijn voor zovere ik
> weet nog nooit gepubliceerd, tot een paar jaar geleden. Dus zelfs op de
> kaarten uit ~1834 zit mogelijk nog copyright. Het zou goed zijn als je
> daar duidelijkheid over kan krijgen.
Ik heb even gekeken, maar kan niet zo snel vinden wat de claims zijn op
het materiaal. Vandaar mijn voorbehoud om mijn "inspanningen te delen"
in mijn eerdere mail, alhoewel dat eerder in het kader van de
databankwet is. Ik wil nog steeds de makers van Overijssel in Kaart
aanschrijven voor toestemming, alhoewel ik geen idee heb of dat nodig
is. Gezien de recente rechtspraak op het gebied van databankenrecht valt
hier waarschijnlijk door niemand iets zinnigs over te zeggen... Wat de
Duitse kaarten betreft: die zijn van zo'n slechte kwaliteit dat hier
geen serieus gebruik van te maken is. Ik krijg er zelfs hoofdpijn van
als ik er naar kijk. (Waarschijnlijk door een bugje in mijn programma
die niet goed met greyscale JPEG's overweg kan ;) )

Wat de kadasterkaarten aangaat, zijn die niet van overheidswege gemaakt?
Artikel 11 van de Auteurswet 1912: "Er bestaat geen auteursrecht op
wetten, besluiten en verordeningen, door de openbare macht
uitgevaardigd, noch op rechterlijke uitspraken en administratieve
beslissingen." Ook zijn de makers natuurlijk allang overleden. Ik zou
het bijzonder vreemd vinden als daar auteursrechten op rusten, maar ik
ben geen jurist.

Al deze onduidelijkheid zorgt er wel voor dat creatief (her-)gebruik met
veel hindernissen te maken krijgt. Erg jammer allemaal, dus hoop ik van
harte dat WatWasWaar mee wil werken.

Frank