[OSM-talk-nl] Steden/dorpen

Ben Laenen benlaenen at gmail.com
Fri Mar 27 13:13:58 UTC 2009

Het eeuwige probleem van de place levels. Laten we het voorlopig doen
met de tags die er nu zijn (city/town/village/hamlet) (merk op dat
locality ingevoerd is voor namen van onbewoonde plaatsen, bijvoorbeeld
een paar velden die een gebied met een naam vormen)

Als je nu "big_town" of zoiets zou invoeren, zit je weer met arbitraire
levels waarvan je gerust kan zeggen dat ze verder kunnen opgesplitst
worden naar "medium_big_town" or "small_big_town", en "city" zelf is
ook veel te ruim voor een kaart waar je heel Europa op ziet, dus wordt
dat misschien opgedeeld in "big_city", "medium_city", "small_city" etc.
En voor een topografische kaart heb je weer veel meer levels nodig voor
de kleine plaatsjes.

Dat wordt een straatje zonder eind, en de enige oplossing is om andere
data te gebruiken voor het renderen, zijnde populatie (maar dat is
natuurlijk ook niet eenvoudig. En populatie waarvan dan: agglomeratie
(waar voor een stad de cijfers makkelijk een half miljoen kan
verschillen naargelang wat je agglomeratie noemt), of de populatie van
de gemeente zelf, en daarbij een aantal plaatsen in belangrijkheid doen
inboeten. En dan moet je die cijfers nog ergens kunnen vinden
natuurlijk. Toch zal het er ergens in die orde gezocht moeten worden,
misschien iets als een "fuzzy populatie" met één beduidend cijfer (à la
2000000, 6000 of 50).

Soit, voer genoeg voor discussie. Maar extra place tags is alleszins
niet de oplossing. Want dan kan je blijven opsplitsen tot je de een tag
hebt voor elk cijfer van de populatie.

Ben