[OSM-talk-nl] Doe jezelf en anderen een plezier en gebruik Potlatchniet meer

ce-test, qualified testing bv - Gert Gremmen g.gremmen at cetest.nl
Tue Mar 31 08:37:50 BST 2009

Het is waar. Potlatch is in de huidige versie
niet toegerust om in high density gebieden te editen.

Ook ik wil een ieder aanraden (in het belang van de map)
wat tijd te steken in JOSM. Het is echt makkelijker
dan je in eerste instantie denkt.

Er zijn de volgende problemen met editen:

-er is een zoomlevel te kort
-potlatch staat standaard met vette lijnen aan, waardoor je niet goed kan zien wat je doet
  regelmatig tref ik kruispunten aan waar je kan zien aan de route die wegstukjes volgen dat de gebruiker
4x of 5x heeft geklikt voordat de connectie is gemaakt.
- potlatch is te traag op minder snelle computers
- er zijn integriteitsproblemen met de real time update van data.

Verder is Potlatch is de editor waar OSM beginners tegen aan lopen, en beginners maken van nature al meer "fauten".

Ik heb op OSM talk een discussie gestart over de toekomst van Potlatch, maar
werd zowat afgebrand omdat ik het waagde om Potlatch ter discussie te stellen.
Er zijn daar een paar Engelsen die echt de OSM wijsheid in pacht denken te hebben
en absoluut niet openstaan voor kritiek.
Je mag in die groep alleen kritiek hebben als je mee-programmeert.
Als gebruiker moet je je mond houden. Met name Richard Fairhurst als auteur van Potlatch
gedraagt zich als zelfgekozen koning.
Toch was OSM niet bedoeld als een programmeurs club, maar een cartografie club, dacht ik.
De laatste jaren is het accent teveel bij de software jongens komen te liggen, ik begrijp dat best,
want OSM staat of valt met goede software, maar dat is niet de enige belangrijke kant van OSM.

Ik wil best een middag organiseren voor Potlatch gebruikers die
willen overstappen naar JOSM.
Er is vast ook wel iemand die Merkaartor wil uitleggen.
Geef me even een seintje als je mee wilt doen, zowel aan
de vraag als aanbodzijde.

Lambertus, kan jij die oproep doorgeven aan de forum-lezers ???

Gert Gremmen

Openstreetmap.nl  (alias: cetest)
 Before printing, think about the environment.