[OSM-talk-nl] huisnummers, meer dan slechts een paar

Lennard ldp at xs4all.nl
Mon Sep 14 08:58:00 BST 2009

Rejo Zenger wrote:

> Floris en ik gebruiken nu een extra way met "addr:street" and
> "addr:interpolation" plus op beide nodes "addr:housenumber" om de
> huisnummering aan te duiden, conform bovenstaand schema.

Die interpolation way voorzien van addr:street is niet de insteek van
het Karlsruheschema. Dat houdt ons niet tegen om het toch te doen, maar
dan moeten we het niet het Karlsruheschema noemen, maar het
Amsterdamschema oid.

Het Karlsruheschema is:

* een way met alleen addr:interpolation
* daarin of los geplaatst nodes met de rest van de addr: tags.

> Is het echter niet beter om het meteen goed te doen en dit wel via
> relaties op te lossen? Het is wellicht meer werk, maar er staat geen
> informatie dubbel in de database, en we gebruiken "echte" relaties en we
> misbruiken niet andere informatie om diezelfde relatie aan te duiden.

Hiervoor is de associatedStreet-relatie bedacht. Ook te vinden op de
proposal pagina voor het Karlsruheschema.

> Of, is dat niet geautomatiseerd om te zetten op een later moment?

Dat lijkt me wel, als er tenminste consensus is om dit inderdaad ook
geautomatiseerd om te zetten. De enige vraag die ik hier nog bij heb is
wat er gebeurt als de bijbehorende weg opgesplitst is of wordt vanwege
maxspeed, lanes, rijrichting, etc. Dan zou je al die stukjes ook aan die
associatedStreet-relatie moeten toevoegen?

--
Lennard