[OSM-talk-nl] AND bos vs 3dshapes bos

Frank Steggink steggink at steggink.org
Mon Apr 12 15:37:30 UTC 2010

Lennard wrote:

> Hier zijn we* in enkele andere regio's ook tegenaan gelopen. Wat daar
> uitgekomen is, is dat we het AND-vlak niet weggooien, maar de tagging
> ervan veranderen. Hierdoor blijft de naam van het gebied als geheel
> behouden, want de naam op elk los 3dShapes-vlakje zetten is onbegonnen
> werk, en volgens mij niet de manier, maar rendert het AND-vlak niet als bos.
>
> Wat we dus doen is bv. een AND landuse=forest + name=XX omtaggen naar
> toponym=forest + name=XX. Dit rendert niet, maar de naam blijft dan op
> een enkel, groot vlak voor dit gebied behouden. Een voorstel voor deze
> [...]

Wat Lennard zegt klopt. Een kleine toevoeging: omdat ways standaard
worden gezien als lineaire features en niet als vlakfeatures, is het
nodig om ook de tag area=yes toe te voegen. Dit zorgt ervoor dat de naam
in het midden verschijnt, i.p.v. aan de rand.

Mocht het AND-bos met naam gedeeltelijk buiten het te importeren blad
vallen, deel dan het feature op in twee vlakken (op bladgrens), tag het
stuk dat wordt overlapt door 3dshapes als toponym, etc. en laat het
andere stuk intact. Geef met een note/fixme aan dat de shapes t.z.t.
samengevoegd moeten worden.

Ik zal binnenkort maken met het toponiemenvoorstel, nu ik weer gesetteld
ben.

Frank

p.s. Als een AND shape geen naam heeft, kan het gewoon weg. Niet dat ik
anderen tekort wil doen, maar ik verwijder soms ook shapes die niet uit
AND komen. Dit doe ik als duidelijk is dat de geometrie grote
afwijkingen heeft en het volledig door zijn 3dShapes equivalent(en)
wordt bestreken. Wanneer nodig, knip ik de bewuste shape op. Bij twijfel
is het beter om bij plaatselijke gebruikers te rade te gaan.