[OSM-talk-nl] busrelatie icm forward role

Wimmel mobi43 at gmail.com
Sat Dec 4 17:06:36 GMT 2010

2010/12/4 Michiel Faber <fabermichiel at planet.nl>:

> Maar dan kan de forward tag er toch af? Dat is dan de default neem ik aan?

Nee, "both" is het default.
Als een weg in beide richtingen voorkomt in de relatie, heeft deze geen forward
en backward. Als een weg maar in een richting voorkomt in de relatie, dan heeft
deze forward of backward. Alleen als de weg oneway=true heeft, kun je de weg
maar in een richting volgen, waardoor forward overbodig is.

Ik heb op een zondagmiddag een gedeelte van een wandelroute gelopen die je
maar in een richting kunt lopen. Het gevolg is, dat alles forward of backwards
heeft: http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1152796
Een stuk weg loop je daarbij in beide richtingen, ik heb die voor de
duidelijkheid
twee keer toegevoegd, een keer als backward en een keer als forward. Maar
ik zou dat stuk dus ook maar een keer zonder forward en backward hebben
kunnen toevoegen: http://www.openstreetmap.org/browse/way/75076310

> En doet de postitie van de way in de relatie nog iets?

Nee, maar het is wel makkelijker als de volgorde klopt voor degene die
de route de volgende keer bewerkt.

Er is geen heen of terug.

Wim

PS. Ik zie nu ook dat iemand het niet met me eens is betreffende
een route die je maar in een richting kunt lopen.
http://www.openstreetmap.org/browse/relation/1152797/history