[OSM-talk-nl] Betr: Re: ODbL acceptance statistics for the Netherlands

Frank Steggink steggink at steggink.org
Tue Dec 14 19:47:57 GMT 2010

On 10-12-14 07:15 PM, Ben Laenen wrote:

> Omdat het dan gebeurt onder de voorwaarden van elke importeur, en dat is nu
> dat de data wordt vrijgegeven onder de CC-licentie. Bijgevolg kan elke
> importeur ook zeggen of die met nieuwe voorwaarden akkoord gaan voor "zijn"
> data. Importeerder A kan niet beslissen dat de data die importeerder B heeft
> toegevoegd onder de nieuwe voorwaarden valt, dus moet je dat samen gaan
> bespreken vooraleer het vinkje van de nieuwe CT wordt aangeduid.

IMO is Lennard een soort van benevolent dictator. Zo bejegen ik hem
i.i.g. wel altijd ;) Hij heeft de leiding / coördinatie van de import op
zich genomen en veel werk hiervoor verzet.

Wat mij betreft heeft hij het volste recht om te bepalen of de via het
3dShapes geïmporteerde data onder de ODbL/CT valt of niet. Ik zie zelf
geen belemmering om het niet te doen. PD data is toch volledig
overgeleverd aan de grillen wat er mee gebeurt. Als het 3dShapes account
niet instemt met de ODbL/CT kan gerust iemand anders de data opnieuw
importeren in OSM. Alleen is dat uitermate zonde van het werk, dus ik
zou het jammer vinden als Lennard niet in zal stemmen.

Wat ik niet zou kunnen verkroppen (wat mijn respons verklaart), is dat
volgens jou blijkbaar iemand die een minimale bijdrage aan de import
heeft geleverd de instemming van het hele account zou kunnen blokkeren.
Daarvoor heb ik niet alle pijn en moeite in de import gestoken. Ik zal
het natuurlijk ook niet leuk vinden als Lennard zou besluiten niet voor
te stemmen, maar hij heeft een iets andere positie, en zelf ook een
forse inspanning geleverd.

> Daar geef je zelf het argument.
Ik zie niet in hoe. Ik denk juist dat het PD zijn van de 3dShapes data
_geen_ belemmering voor het instemmen oplevert.
> Nu, ik neem aan dat niemand van de importeerders dit gaat tegenhouden, maar
> hou de puntjes op de i :-)
Dan zouden degenen die data onder het 3dShapes account hebben
geïmporteerd maar hier hun visie moeten geven. Dan zijn we hier gelijk
klaar mee. Voor zover ik weet zijn dit Lennard, Theun, Roeland, Rob,
Peter en ik. Ik weet niet zeker of er in het prille begin nog anderen
data via 3dShapes hebben geïmporteerd. Peter heeft al geantwoord op deze
vraag (+ zijn eigen account is van na de default instemming). Het mag
duidelijk zijn dat ikzelf ook geen bezwaar tegen de instemming heb.

Frank