[OSM-talk-nl] Nieuwe gebruikers moeten zich registreren voor ODbL (naast CC-BY-SA)

Henk Hoff toffehoff at gmail.com
Fri May 14 15:02:09 UTC 2010

Op 14 mei 2010 00:09 schreef Roeland Douma <unix at rullzer.com> het volgende:

> Dat is toch geen antwoord!
>
> Ik hoor al bijna anderhalf jaar iets over die ODbL maar nooit wat
> concreets.
> Ik kan natuurlijk legal-talk gaan volgen maar daar heb ik niet zo een zin
> in.
> Daar jij onze Nederlandse link bent met de foundation is het toch niet zo
> raar
> gedacht dat jij de persoon bent die ons op de hoogte houd van dit soort
> zaken?

Even voor de goede orde:
Ik was afgelopen januari bij een OSM-meeting in Amsterdam waarin had
aangekondigd daar ook te zijn om vragen rondom de licentie te beantwoorden.
Ik ben vorig jaar in Baarn geweest bij een meeting waarbij ik de licentie
wijziging heb toegelicht. En zo zijn er nog verschillende andere plekken en
mogelijkheden geweest waar je informatie over de licentie hebt kunnen
krijgen.

Kom nou niet aanzetten met het idee dat ik jullie niet op hoogte aan het
houden ben. Sterker nog: de aanleiding van deze mail-thread is een mail die
ik stuur met wat er gaande is!

Einde vorig jaar is er een stemmingsronde geweest onder de leden van de OSM
Foundation over dit proces. Deze hebben met overgrote meerderheid voor
continuatie van het proces gestemd. Dat is aan de leden van de Foundation
gevraagd, aangezien de Foundation over de licentie gaat. We gaan nu alle
gebruikers vragen of zij akkoord gaan met vrijgave onder ODbL. Dat is een
logische volgende stap.

We hebben de afgelopen tijd ontzettend veel tijd besteed aan wat-als
scenario's. Daar kun je eindeloos over door praten zonder een stap verder te
komen. We willen nu een stap verder zetten. De fase in dat we aan nieuwe
gebruikers vragen om voor zowel CC-BY-SA als ODbL akkoord te gaan.
Vervolgens zullen we binnenkort gaat starten om alle bestaande gebruikers te
vragen akkoord te gaan. Na een bepaalde tijd weten we dan *echt* wat de
cijfers zijn en kunnen pas echt een goede discussie voeren over welk
scenario te volgen. Dat lijkt me een klip en klaar helder antwoord. Het is
tijd voor feiten.

Wanneer we bestaande gebruikers gaan vragen akkoord te gaan, komt er ook een
uitgebreide informatie beschikbaar naar de achtergrond info. Deze keuze zal
in het begin nog niet afgedwongen worden, je hoeft dus nog niet direct een
keuze voor of tegen te maken. Wanneer er dan behoefte aan meer informatie
ben ik absoluut bereid om hiervoor een meeting te organiseren om mogelijke
vragen te beantwoorden.

Trouwens: je geeft het eigendom van de bijdrage niet over aan de
OpenStreetMap Foundation. Je geeft enkel de OSMF het recht om jouw bijdragen
als onderdeel van een groter geheel onder een bepaalde licentie te
publiceren. Dat is nu zo, en dat is straks ook zo.

Gr,
Henk