[OSM-talk-nl] RFC - Roundabout Priority t.b.v. verkeerspleinen

Colin Smale colin.smale at xs4all.nl
Tue Sep 28 07:39:31 UTC 2010

  On 28/09/2010 09:28, Andre Engels wrote:

> Kennelijk heb je geen zin om algemeen voorrangssituaties aan te geven
> (je geeft zelf al de belangrijkste voors (extra informatie die van nut
> kan zijn bv. door met voorkeur over voorrangswegen te routeren) en
> tegens (erg veel extra informatie van een redelijk complexe
> structuur). Maar als je niet algemeen de voorrangssituatie wilt
> aangeven, waarom dan wel op rotondes?
Goed punt. Eigenlijk zou op den duur allerlei informatie over voorrang,
doorgaande routes enz erin gezet kunnen worden. Maar dat gaat jaaaaaren
duren, want er is nog geen datamodel (laat staan tagging-standaard)
afgesproken en het is vervolgens heel erg veel monnikenwerk om de DB te
vullen.

Wat ik significant vind, is dat je aan een kruispunt zonder expliciete
voorrangsinformatie geen conclusies mag verbinden - je weet het gewoon
niet en je weet dat je het niet weet. Maar op al die verkeerspleinen die
als rotonde getagd zijn, denk je het wel te weten terwijl je het
verkeerd begrijpt.

Zonder deze nieuwe tag moeten alle "verkeerspleinen" (w.o. Knooppunt
Joure bijvoorbeeld) ontdaan moeten worden van junction=roundabout. Dan
duurt het ongeveer 3 nanoseconden voordat iemand anders deze tag terugzet.