[OSM-talk-nl] ODbL fase 4 aanstaande zondag

dbussche at goudappel.nl dbussche at goudappel.nl
Thu Jun 16 19:53:19 UTC 2011

Hoi Gert,

sommige van je bezwaren deel ik.
Dat was ook de reden dat ik zo lang heb gewacht de machtiging aan OSMF een
willekeurige licentie (in de praktijk de ODBL) te gebruiken te accepteren,
als statement in het proces.
Echter, in de praktijk veranderd bijna niets, daarom heb ik het nu ook wel
geaccepteerd.
In plaats van hakken in het zand zoek ik liever met anderen naar een
constructieve omgang.

Is het technisch mogelijk om via de API een planet-file te construeren met
a) van alle objecten de laatste versie geedit door iemand die "public
domain" heeft aangevinkt, of
b) een synthetische versie te construeren alleen met edits van
"pd-gebruikers"

Hiervan zouden wij dan wekelijks shapes kunnen maken en ter download
aanbieden die 100% public domain zijn, zonder dat osm schade neemt. Met
name creeer je zo geen branch, alles blijft wel in osm. Hoe meer mensen
dan "public domain" kiezen in hun gebruikersaccount hoe beter de kwaliteit
van dit uittreksel wordt.

Groeten,

   Dirk

> -we deze maar ook een andere licentie niet kunnen handhaven
> -er nooit problemen zijn geweest met cc-by-sa
> -ik eigenlijk wil dat OSM PD wordt, of liever helemaal niks
> -ik niet acceptabel vindt dat 0.1 % van OSM  (OSMF) de community in
> gijzeling neemt
> -er nooit een moment geweest is dat OSM open stond voor iets anders dan
ODBL