[OSM-talk-nl] Fietsknooppuntenrelaties in Nederland

Lennard ldp at xs4all.nl
Mon Oct 3 21:16:51 UTC 2011

On 3-10-2011 22:21, Jo wrote:

> (en om me bij
> te staan bij het aanmaken van networkrelaties, want die hadden we nog niet).

Die waren er al wel enkele.

> Er wordt een rapport aangemaakt dat kan gepost worden op de wiki:
>
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Belgium/Cycle_Routes/Node_Network

Ik zou zeggen: draai het eens voor de Nederlandse knooppuntennetwerken
en zet het op de wiki, zodat we kunnen zien wat het voor NL kan betekenen.

> Is het nodig dat de knooppunten zelf, ook deel uitmaken van de
> routerelaties? Ze zitten al in de networkrelaties en maken deel uit van
> de routerelaties via de ways.

Ik had dat bedacht, omdat je dan vaak wel al de nodes toe kunt voegen,
zelfs als je de complete route nog niet hebt. Ook om het een script niet
al te moeilijk te maken, doordat je dan niet de ways hoeft na te kijken
op het aanwezig zijn van rcn_ref nodes.

> Als er twee knooppunten vlak bij elkaar liggen met hetzelfde nummer, dan
> heb ik die in België verbonden met hun eigen routerelatie (note=45-45).
> En alle 'externe' relaties komen slechts toe op 1 van deze knooppunten.
> Kan dat in Nederland ook zo?

Wat in België werd gedaan door enkelen is ook dat stuk opnemen in de
resp. routerelaties, maar het stuk tussen de gelijkgenummerde nodes zo
taggen met forward/backward-roles, dat dat stuk maar 1 kant op gevolgd
kan worden.

> name vs note.
>
> Ik heb in België grotendeels de name tag verwijderd, voornamelijk als
> hij dezelfde informatie bevatte als de note tag. Hoe gaat dat in Nederland?

Grotendeels idem. Let er wel op dat er enkele knooppuntennetwerken zijn
die *wel* een naam gebruiken voor routes. Oostelijk van Nijmegen
bijvoorbeeld, ZIMKH.

--
Lennard