[OSM-talk-nl] Straatnamen uit BAG vergelijken met OSM

Gertjan Idema g.idema at zonnet.nl
Sat Jan 21 15:58:29 UTC 2012

Vandaag heb ik de straatnamen uit een BAG extract eens naast de OSM
straatnamen gelegd.
Te beginnen mijn eigen woonplaats (Utrecht).
Een eerste analyze leert dat ruim 300 straten (van in totaal zo'n 3000)
alleen in OSM voorkomen en ruim 400 alleen in BAG.
Ruim de helft hiervan kom door verschillen in de spelling (hoofdletters,
spaties, accenten afkortingen)
Van de rest betreft een klein gedeelte kunstmatige-straten
(Dienstingang, Knooppunt Lunetten, Parkeerplaats tuincentrum,
Playground Marco Polo).
Het overige zijn straten die in een van beide databases niet voorkomen.
Niet alleen uit de nieuwbouwwijk Leidsche Rijn,
maar ook uit oudere stadsdelen.

Dit roept een aantal vragen op:
- Mogen de straatnamen uit de BAG als leidend worden beschouwd?
- Is er een reden om geen diakritische teken (accenten, cedille etc.) te
gebruiken in OSM, of komt dat uit de AND import?
- Heeft het zin om iets als ref:BAG toe te voegen aan straten?
- Wat te denken van een BAG plug-in in OSM om straatnamen te
controleren, of BAG identificatiecodes toe te voegen?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Gertjan Idema