[OSM-talk-nl] Toponym

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Fri Mar 23 10:22:51 UTC 2012

On 2012-03-23 10:52, Frank Steggink wrote:
> [...]

Kon je dan niet beter name:AND gebruiken? Je hebt nu een verwarrende
tag geintroduceerd.

Ja, de griekse vertaling van topo-niem is plaats-naam. Maar een
toponiem is een naam die is afgeleid van de
plaats/omgeving/omstandigheden van waar het object zich bevindt of hoe
het er uitziet.
Zoals ik al eerder heb gezegd: het is niet zo dat een plaatsnaam
automatisch een toponiem is, alhoewel het dat natuurlijk meestal wel is.

> Alpen:
> toponiem: name=Alps; hoe aangeven dat dit een gebergte is? (dus:
> toponym=mountain_range)

"mountain_range" is geen toponiem. "mountain_range" is een omschrijving
van datgene wat er is.
Alpen is juist het toponiem, want Alpen is afgeleid van het Latijnse
woord voor wit (de definitie van een toponiem: een naam die is afgeleid
van datgeen wat er is).
Dan zou het eerder moeten zijn: toponym=Alps, name=mountain_range. Of
description=mountain_range.

IMHO is de tag toponym in OSM overbodig. Want als de naam een toponiem
is dan is toponym gelijk aan name. Als de naam geen toponiem is dan
heeft het object geen "toponiem".
Het gebruik van toponym=park of toponym=forest is helemaal onjuist.
Volgens mij is voor de soort begroeiing de landuse tag en voor het
gebruik kun je o.a. leisure gebruiken (landuse=grass, leisure=park).

Maarten