[OSM-talk-nl] Toponym

Frank Steggink steggink at steggink.org
Fri Mar 23 15:04:33 UTC 2012

Citeren Colin Smale <colin.smale at xs4all.nl>:

> On 23/03/2012 11:52, Lennard wrote:
> Niet omdat het kan, maar omdat het wellicht zou moeten; met beleid
> natuurlijk en niet "rücksichtslos". Hoe veel van de 2000+ voorkomens
>  van toponym=* in NL zijn vergelijkbaar met wat er onlangs met het
> Julianapark (Utrecht) [1] gebeurde? Hierbij is leisure=park
> vervangen met toponym=park met het gevolg dat het niet langer als
> park herkenbaar was.

Aan de begroeiing, weergegeven door landuse=forest + landuse=grass, is
wel op te maken dat het een park in. Toen ik afgelopen week hier bezig
was, heb ik de tag leisure=park vervangen door toponym=park.

> Dat er nog een discussie loopt over ontdubbeling van vlakken n.a.v. de
> 3dshapes import is een ding, maar kunnen wij alsjeblieft onze 1418
> forests, 597 parken, 44 cemeteries (zie tagwatch [2]) etc etc
> terugkrijgen?

Dan krijg je overal in Nederland de situatie zoals nu met het
Julianapark. In bijna alle gevallen is er sprake van "dubbel" landuse,
anders was er uberhaupt voor ons geen reden om de toponym-tag in te
zetten. Is dat wat jou voor ogen staat? Wellicht kan de styling worden
aangepast voor functionele tags (zoals leisure).

Belangrijk om te weten is dat de informatie niet verloren is, in
afwachting van een beter voorstel. Ik ben het wel met je eens dat de
huidige situatie niet ideaal is en dat er een betere oplossing moet
komen.

V.w.b. mijn aanpassingen van afgelopen week [1]: ik hoop tenminste dat
je akkoord gaat met de verwijdering van het "park" aan weerszijden en
in de middenberm van de Einsteindreef en langs de rand van de N230.

Verder heb ik toen de shape van Park de Gagel hersteld [2]. Dit had al
de toponym-tag, maar was opgeknipt geraakt. Hier speelde nog een ander
issue, namelijk dat er 3 3dShapes-vlakken [3] [4] [5] een naam hadden
gekregen. Niet geheel willekeurig, maar wel zodat de naam op
representatieve plekken in het park worden gerenderd. Dat is de
light-variant van het taggen van alle shapes in een bepaald gebied met
een naam.

Kortom, er genoeg aanleiding om eens na te gaan denken voor een betere
tagging om gebieden een naam te geven, maar waarbij wel recht wordt
gedaan aan de functie en het fysieke voorkomen. V.w.b. het
landcover-voorstel wat door G.J. wordt genoemd: is daar de laatste
tijd nog over gepraat?

Groeten,

Frank

[1] http://www.openstreetmap.org/browse/changeset/11043851