[OSM-talk-nl] mapcss om fietsknooppunten extra in de verf te zetten in JOSM

Jo winfixit at gmail.com
Thu Oct 11 10:57:33 BST 2012

Hallo,

Dit is enkel voor JOSM-gebruikers die aan fietsroutes werken. Naar mijn
bescheiden mening is het ook het beste om JOSM te gebruiken om die relaties
te bewerken.

Het zorgt ervoor dat er i.p.v. een dikker wit puntje het knooppuntnummer
wordt getoond in een groot lettertype op een gekleurde cirkel. Ik heb
ervoor gezorgd dat er meerdere kleuren worden gebruikt, zodat het snel
visueel duidelijk wordt waar de grenzen van de netwerken liggen.

Ook de wegen die deel uitmaken van de routes tussen de knooppunten worden
lichtblauw gemarkeerd, zoals dat in Potlatch al langer het geval was.

Hoe installeren?

Klik aan de linkerkant op dat icoon met een verfpalet.

Een extra venster verschijnt aan de rechterkant, waar rechstonder een knop
is die je meteen naar de juiste plaats in de instellingen brengt.

Het is ook in dit venster dat je straks makkelijk stijlen in en uit kan
schakelen. Zo is het mogelijk om beurtelings aparte stijlen te gebruiken
voor wandel- of ruiterroutes, of voor openbaar vervoer.

In de lijst met 'Available styles' kies je voor Numbered Cycle Node
Networks en je voegt deze toe.

Terwijl we toch bezig zijn, kan je meteen naar 'Tagging presets' gaan en
daar 'Bicycle Waypoints' toevoegen.

Nu moet JOSM waarschijnlijk herstart worden.

Haal wat data op waar een fietsknooppunt inzit. (Dit wordt eenvoudiger als
je kiest voor Cycle Map i.p.v. Mapnik in dat downloaddialoogvenster).

Als je een knooppunt uit het SRAN netwerk koos, dan zie je naast het
knooppuntnummer ook de knooppuntnaam (inhoud van name tag, niet van
rcn_name, al zou dat ook kunnen). Laat me weten als dat ook voor andere
netwerken gewenst is.

Het toevoegen van de tagging presets heeft 2 gevolgen:

- In het menu onder presets is er een groep Bicyclejunction bijgekomen,
waarmee het gemakkelijker wordt om aan te geven waar er een kaart staat.

- De namen die worden weergegeven in de relatielijst en op andere plaatsen
zijn nu veel veelzeggender:
 Ze worden samengesteld uit de verschillende tags en zelfs uit tags van
parent relations.

Ik hoop dat het niet al te ingewikkeld overkomt. Je moet het eigenlijk
uitproberen om het te ervaren. Het maakt het werken met die
knooppuntennetwerken zoveel aangenamer en overzichtelijker. Waarbij ik hoop
dat het uiteindelijk zal leiden tot het einde van nood om de knooppunten
aan de routerelaties toe te voegen. Maar we zien wel.

Ik ben ook van plan om dit soort stijlen beschikbaar te maken voor wandel-,
ruiter- en OpenbaarVervoerrouterelaties (+ haltes)

Polyglot