[OSM-talk-nl] BAG data en de Import Guidelines

Frank Steggink steggink at steggink.org
Sun Oct 21 14:50:50 UTC 2012

On 21-10-2012 16:04, Sebastiaan Couwenberg wrote:
> Nu de discussies over het importeren van BAG data goed op gang komen
> heb ik eens gekeken hoe hiervoor rekening te houden met de Import
> Guidelines [1]. We zijn al een heel eind op weg wat dat betreft, maar
> nog niet aan alle details is al invulling gegeven.
>
> [1] http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Guidelines
>
> De checklist noemt acht punten om rekening mee te houden.
>
> "1.  Gain familiarity with the basics of OpenStreetMap, including
> editing, such as adding details of your neighbourhood. Consider
> following the beginners' guide."

> [...]
Dag Bas,

Goede punten en goed dat je dit tegen de imports guidelines aanhoudt.

V.w.b. de postcodes: Stefan kan je daar ongetwijfeld van alles over
vertellen.

V.w.b. betrekken van de imports-mailinglist: zodra de plannen concreter
worden moeten we hen inlichten. Ik denk niet dat we de hele import daar
moeten bespreken, maar dat op talk-nl en het forum moeten blijven doen.
We moeten i.i.g. de zorg wegnemen die bij anderen leeft m.b.t. imports.
Dus met een goed en helder plan komen. Ook moeten we hier melden wat we
met de 3dShapes-gebouwen gaan doen, voordat we worden beticht van
grootschalig vandalisme.

Ik denk dat het nog te vroeg is om de imports-lijst nu al op de hoogte
te stellen. Eerst moeten we het update-proces helder hebben. We gaan
daar vast vragen over krijgen, dus het lijkt me beter om goed beslagen
ten ijs te komen (en anders ben ik niet te beroerd om op Imports die
vraag te stellen ;) ). Een ander punt van discussie is koppeling van
adressen aan gebouwen. Adressen toevoegen aan de vbo's/panden of los
laten? Hoe omgaan met adressen van flatgebouwen?

V.w.b. de documentatie van het proces: dit wordt niet in de 8 punten
genoemd, maar dit moeten we uiteraard wel doen. De meest geschikte
plaats hiervoor is de wiki. Er is al een BAG-pagina [1], die we moeten
herinrichten. Voor de internationale community zouden we een vertaling
met de hoofdpunten kunnen maken. Hierop worden dus de zaken die besloten
zijn vastgelegd, openstaande punten, evt. planning, etc. Discussies
horen hier niet thuis. (Het kan wel op de talk-page, maar we hebben al
talk-nl en het forum...)

Punten voor de wiki:
* Uitleg wat de BAG is (+ licentie, etc.).
* Importproces.
* Omgaan met bestaande data (3dShapes, tags).
* Updateproces.
* Betrokkenen, rol.

Groeten,

Frank