[OSM-talk-nl] Nieuwe maximumsnelheden op snelwegen

Maarten Deen mdeen at xs4all.nl
Tue Sep 4 08:38:13 UTC 2012

On 2012-09-04 10:21, Frank Steggink wrote:

> Alhoewel ik zelf wel van een beetje doorrijden houd, vind ik dit
> gewoon een verkiezingsstunt. Ook al heeft Melanie dit aangekondigd
> voordat ome Geert de stekker eruit trak... (Weet ik niet zeker, het
> was rond dezelfde tijd.) De overheid zit het land dood te gooien met
> allerlei regeltjes. Er kan veel beter een beroep worden gedaan op het
> gezonde verstand van automobilisten. En voor degenen die dat niet
> hebben: die horen niet op de weg thuis.

Op het risico een metadiscussie te starten: het is vooral de manier
waarop dit omgezet moet worden die me tegenstaat. Ik reed zondag van
Limburg naar Friesland en ik vond vooral de absolute willekeur stuitend.
Dan mag je op de A73 130 (behalve bij Venray), 120 op het aansluitend
stuk naar de A50, op die A50 zijn dan werkzaamheden, maar na het
knooppunt met de A15 is er een zesbaans weg met vluchtstroken in de
middle of nowhere en daar mag je dan maar 120. Even verder de brug bij
Renkum snap ik die 120 wel omdat daar geen vluchtstrook is (alhoewel,
waarom dan geen 100?) maar dan kom je op de A12, ook zesbaans met
vluchtstroken: 120. De hele A50 langs de veluwe, Apeldoorn tot Zwolle:
120, of zelfs 100 "van 06:00 - 19:00". Het was net 6:30 op zondagmorgen
en waarom je dan 100 moet rijden is me volstrekt onduidelijk. Vooral
omdat er overal portalen staan kun je toch perfect een variabele
snelheid met de portalen signaleren?

Maar wat ik nog erger zou vinden is dat dit echt een politieke gril is
en het (ondanks dat Samsom zegt van niet) na de verkiezingen weer
teruggedraaid wordt. De tijd en het geld wat hier ingestoken is zou je
dan gewoon weggooien omdat er een partij met net een andere mening aan
de macht komt. Dat zou ik criminele verspilling vinden. En die
verspilling vindt dan plaats als de maatregelen teruggedraaid worden.

Goh, je zou de maximumsnelheden bijna in de grondwet willen zetten
zodat het wat lastiger wordt om ze te wijzigen. De waan van de dag, dat
is de politiek van vandaag, en dat staat me zo verschrikkelijk tegen.

Maarten