[Talk-dk] Forslag til retningslinjer for cykelstier

Claus Hindsgaul claus.hindsgaul at gmail.com
Ons Nov 25 16:39:12 GMT 2009

Den 25. nov. 2009 17.19 skrev Carsten Nielsen <list_reply at toensberg.dk>:

> Jeg mener at en græs rabat på 3 meter bør berettige til en separat way,
> da risikoen for påkørsel fra biler er væsentlig anderledes end ved en
> cykelsti der blot er markeret med en stribe. Jeg kan også godt se at en
> cykelsti der kun er adskilt far vejen af en kantsten eller 30 cm græs
> kan betegnes som en attribut på vejen, men sikkerheds mæssigt er der for
> mig stadig en væsentlig forskel i forhold til en cykelstribe der er
> malet på vejen.

Jeg er enig med dig i dine betragtninger om øget sikkerhed ved bredere
rabat. Men er det relevant her?
Det handler mere om, hvor rart det føles at benytte pågældende sti, ikke om
færdselsmuligheder eller trace. Måske mangler der et "Margeritrute"-tag for
cykelstier, så man kan angive en højere prioritet for f.eks.
rutningssoftware i stedet?

Civilingeniør ph.d. Claus Hindsgaul
Edvard Thomsens Vej 19, 5. th
DK-2300 KBH S