[Talk-dk] Lidt statistik

Claus Hindsgaul claus.hindsgaul at gmail.com
Tir Mar 1 08:24:14 GMT 2011

2011/2/28 Jonas Häggqvist <rasher at rasher.dk>

> Principielt enig, MEN det er nu engang det officielle vejnavn som det
> optræder i den officielle database over veje.

Enig, med en nuance: Forkortede personnavne skal ikke "skrives ud",
medmindre de optræder i fuld form i gadebilledet eller almindelig omtale
(f.eks. skal H. C. Andersens Boulevard" ikke forlænges til "Hans Christian
Andersens Boulevard", selvom vi godt ved, hvad "H. C." står for.

Det er tydeligt, at OSAK har forkortet rigtige vejnavne, hvis det er rigtigt
at vej ind imellem forkortes med et "v". Det samme kan være tilfældet på
vejskilte. Jeg kan ikke umiddelbart se nogen grund til, at OSM benytter
samme forkortelser som OSAK i name-tagget. Som reference kan de lægges i et
separat tag (OSAK-name, short-name, alt-name eller lignende). Altså er mit
bud:

name=Gammel Århusvej
OSAK-name/short-name/alt-name=Gl Århusvej

Jeg synes den optimale løsning ville være at OSM have det uforkortede navn i
name-tagget. Det vil ikke altid være trivielt at finde det korrekte fulde
navn, som eksemplet med Gammel/Gamle Århusvej viser. Men de steder, hvor vi
kan sætte den korrekte "forlængelse" ind ud fra skilte, lokalkendskab
o.lign., ser jeg det som en nytte oplysning, vi kan have i OSM. Hvor vi er
usikre, må vi selvfølgelig beholde forkortelsen.

Bl.a. følgende forkortelser tror jeg, vi kan erstatte mere eller mindre
hovedløst, (måske endda automatisk?):
Nrd -> Nordre
Nr -> Nørre
Blv -> Boulevard

Følgende kræver kendskab (f.eks. et lokalt skilt):
Gl. -> Gamle/Gammel
Sdr -> Sønder/Søndre
*v -> *vej
*g -> *gade

Og så er der liiige en enkelt tilføjelse: Disse fulde navne bør vel også
være dem, der bruge i adressepunkterne, ikke? Hvordan kan dette opnås i alle
de importerede OSAK-adresser på en praktisk måde, som forstyrrer fremtidige
OSAK-opdateringer mindst muligt?

Civilingeniør ph.d. Claus Hindsgaul
Studsbøl Alle 81
DK-2770 Kastrup