[Talk-dk] Geodatastyrelsens luftfoto via Proxyserver - et par nye oplysninger

pmsg pmsg2010 at yahoo.com
Søn Mar 2 17:26:41 UTC 2014

Hej Jonas

1. mar. 2014 kl. 16.52 skrev Jonas Häggqvist <rasher at rasher.dk>:

> Undskyld jeg bliver ved med at køre i samme rille, men har vi nogensinde
> fået et officielt OK på den måde vi kildeangiver vores brug af
> data/luftfotos fra Geodatastyrelsen, eller kører vi bare derud af og regner
> med at det går nok?

Det samme spørgsmål plager mig (se [2], [3]). Svaret er, at "vi"
aldrig nogensinde har fået et officielt OK fra Geodatastyrelsen og at
vi bare kører derudaf og regner med at det nok går. En ikkeofficiel
positiv tilkendegivelse findes der i det konstruktive samarbejde
mellem Geodatastyrelsen, Søren Johannesen og Peder Brodersen. Efter
min mening er det "ok" et resultat af en meget kreativ udlægning af
[1].

Søren lægger i en mail til mig den 13.1. vægt på, at kildeangivelse
ifølge licensen [1] blot skal placeres "på et rimeligt sted egnet til
distributionsmediet". Han har formeltig ret mht OSM selv: Nemlig at vi
blot behøver at angive Geodatastyrelsen som kilde på f.eks. på siden
[4] og/eller i  source=Geodatastyrelsen og Danske Kommuner : FOT
ortofoto".

Men Geodatastyrelsens licens kræver også: "Ovennævnte vilkår gælder
også, såfremt brugeren videregiver data fra Geodatastyrelsen til
tredjepart.". OSM videregivere hele tiden data. Vi kan *ikke*
garantere at brugen af vidergivne data også opfylder kravet om at
kildeangive Geodatastyrelsen.

Derfor er Geodatastyrelsens data ikke egnede afledning og indføjning i OSM.

Jeg har venligt bedt Geodatastyrelse at bidrage til en afklaring.
Desværre afviser landinspektøren, der svarede mig 26.2. at tage
stilling og henviser til Søren Johannesen og Peder Brodersen.

Mit næste skridt bliver at spørge OSMs Data Working Group om råd. De
tager sig af mistanke om brud på ophavsret og lignende.

> [1]
> <http://www.gst.dk/NR/rdonlyres/C822C2B7-6B0E-4619-9C4E-60E9246A4B9E/0/Vilk%C3%A5rforbrugaffriegeografiskedata.pdf>

[2] https://lists.openstreetmap.org/pipermail/talk-dk/2014-January/003679.html
[3] http://wiki.openstreetmap.org/w/index.php?title=Talk:Da:Geodatastyrelsen&oldid=977577